kritiek, kunst, pop

pop = kunst #1

Vanaf nu post ik regelmatig pop die subliem is. Sublimiteit is voor mij de essentie van cultuur in de enge zin van het woord. Ooit stond kunst te boek als subliem: ze bleek in staat de aanschouwer te laten zien dat de wereld anders kon zijn dan ie was. Of, zoals Schelling dat zo mooi beschreef, het oneindige te laten zien in het eindige. Popcultuur gold als het tegenovergestelde. Het profane tegenover het goddelijke van kunst.

Inmiddels is het onderscheid tussen kunst en pop irrelevant geworden. De meeste kunst heeft tegenwoordig dezelfde rol als pop, die van opium. Opium verdooft, maakt het leven kortstondig aangenaam en mijdt de confrontatie met de realiteit. Kortom, kunst verbergt, het ware karakter van ‘Das Ganze’, de halfbakken schijnwereld waarin we leven. Ook pop speelt die uiterst dubieuze rol.

Gelukkig is er ook cultuur die wél subliem is, die schuurt, bijt, pijn doet, hevig ontroert, een andere wereld laat zien. Iedereen die mij kent weet dat ik het onderscheid tussen pop en kunst niet meer relevant vind en waarschijnlijk nooit relevant gevonden heb (historisch gezien dan). Waarom dan pop=kunst? Omdat het zo mooi staat. Zie het maar als ironie.

Goed. Pop die subliem is. ‘The Informers’ van Brett Easton Ellis is een van mijn favoriete boeken en zonder twijfel subliem. Samen met Douglas Coupland, Thomas van Aalten, Rob van Erkelens (die maar blijft teren op één geweldig boek), Paul Mennes, Jeroen Olyslaegers, W.F. Hermans en Jan Slauerhoff behoort hij mijn favoriete schrijvers. Boekverfilmingen zijn niet mijn ding. Films doorgaans ook niet. Toch is ‘The Informers’ als film een pareltje. Waarschijnlijk omdat het verhaal niet lijkt op dat van het boek, dat een bundel verhalen is. In de film worden de verhalen knap aan elkaar geknoopt. Filmjournalisten boorden de film overigens finaal de grond in.

Dat levert scenes op die net weer iets anders zijn dan die in het boek. En ja, genoeg sublimiteit. Deze scene bijvoorbeeld: Graham en Martin zitten in een rode Porsche en kijken uit over L.A. en praten over de tragiek van het vrije individu dat onmogelijk om kan met die vrijheid. Kijk en luister mee en kijk die film.

Standard